MÓJ ZNAJOMY MÓWI, ŻEBY TRZYMAĆ SIĘ Z DALEKA OD YIWU. DLACZEGO?

Yiwu, ze względu na swój egzotyczny charakter stosunków i obyczajów biznesowych, wymaga specjalistycznej wiedzy sourcingowej.
Ktoś, kto nawet przez długie lata dokonywał zakupów w południowych Chinach (Kanton/Guanzhou, Shenzhen, HongKong) nie jest przygotowany do dokonywania zakupów w Yiwu. Mimo podobnej fasady zwyczajów biznesowych i znajomego wyglądu showroomów wystawienniczych, Yiwu rządzi się zupełnie innymi prawami, a podejście dostawców do klienta jest zdecydowanie różne od tego, prezentowanego np. podczas targów w Kantonie.
Nie znaczy to, że w Yiwu nie można dostać pełnowartościowego towaru, zaadresowanego na rynek Unii Europejskiej – przeciwnie. Yiwu to baza sourcingowa największych hiszpańskich i niemieckich firm importerskich, współpracujących z europejskimi sieciami handlowymi, obecnymi również w Polsce.
Yiwu to świetne miejsce do pozyskiwania wysokiej jakości towarów w małych ilościach (kilka kartonów) po najniższej możliwej cenie. Yiwu to też miejsce, w którym w ciągu jednego dnia możemy porównać oferty cenowe i jakościowe kilkudziesięciu fabryk produkujących ten sam towar. wykorzystując potem zdobytą wiedzę w bezpośrednich kontaktach z fabryką, przy zatowarowaniu pełno kontenerowym lub wielokontenerowym sporo zyskujemy.
Jednak wszystkie operacje przeprowadzane w Yiwu wymagają posiadania i stosowania konkretnego know-how. Jeśli osoba dokonująca zakupów w Yiwu (bezpośrednio lub pośrednio – przez agenta) lub gromadząca informacje o ofercie (do wykorzystania przy późniejszych negocjacjach) zostanie rozpoznana przez kontrahentów jako nowicjusz i osoba niedoświadczona pod kątem lokalnych relacji biznesowych, może się spodziewać:
– Zawyżania ceny w stosunku do regularnej ceny rynkowej Yiwu
– Dostawy towaru niepełnowartościowego, nieprzyjętego podczas kontroli jakości przez poprzednich klientów
– Braku poszanowania dla terminów realizacji zamówienia
– Problemów przy zwrotach, nawet jeśli towar ewidentnie nie odpowiada temu, który był zamawiany
– Taniego opakowania, które nie zabezpiecza produktów w transporcie
I tak dalej – jak to w biznesie handlowym na całym świecie: wykorzystywanie niewiedzy kontrahenta do zwiększania własnych zysków.
Jeśli jednak osoba dokonująca zakupów zostanie rozpoznana jako zawodowy kupiec z potencjałem sprzedażowym, możemy oczekiwać owocnej współpracy po cenie rynkowej lub, w przypadku większych ilości zamówienia, niższej niż rynkowej. Przy dobrze ułożonych, długofalowych relacjach z przedsiębiorcami w Yiwu otrzymujemy preferencyjne warunki płatności i dostęp do nowych modeli produktów jeszcze zanim pojawią się one na Canton Fair (Targach w Kantonie). Istotna jest też pomoc w zaprojektowaniu i wykonaniu opakowania z logo naszej firmy. Ale przede wszystkim chodzi o ceny o jakich większość przedsiębiorców pozyskujących towary z południowych Chin może tylko pomarzyć.